Halkla ilişkiler uygulamalarında kullanılan araç ve
yöntemler çok fazla olup bu araçları basılı, sözlü, görsel-işitsel ve diğer
olmak üzere dört başlık altında toplamak mümkündür. Halkla ilişkiler
mesajlarının iletilmesi için kullanılacak araçların seçiminde, hedef kitlenin
büyüklüğü kadar; kültürü, geliri, yaşı, eğitim düzeyi, yaşadığı bölge,
cinsiyeti gibi özellikleri de dikkate alınır.
Yazılı ya da basılı araçlar halkla ilişkiler açısından
vazgeçilmez bir nitelik taşır. Halkla ilişkilerde kullanılan yazılı araçlar
arasında; gazeteler, dergiler, broşürler, el kitapları, bültenler, yıllık
raporlar, faaliyet raporları, mektuplar, afişler, pankartlar ve el ilanları
sayılabilir.
Bir işletmede kullanılan yazılı iletişim araçlarının dışında
halkla ilişkiler uzmanlarının etkili biçimde yararlanabileceği sözlü iletişim
araçları da vardır. Bunlar, yüz yüze görüşme, telefonla görüşme, toplantılar,
konferans ve seminerler şeklinde özetlenebilir.
Görsel ve işitsel araçlar, halkla ilişkiler alanında
kullanılan ve modern buluşlara dayanan ses ve resim prodüksiyonlarını içerir.
Bu araçlar, işitsel iletişim tekniğine (radyo), sadece görsel (sessiz film,
slayt), işitmeli ve konuşmalı (teyp), sesli ve resimli (sesli film, televizyon,
CD, video) olabilir. Ayrıca plan, kroki maket, fotoğraf, model, şema ve
grafikler de birer görsel işitsel araç sayılabilir.
Halkla İlişkilerde Kullanılan İletişim Teknolojileri
Yeni iletişim teknolojileri ve bu teknolojilerin iletişim
modelleri üzerinde gerçekleştirdiği dönüşüm, iletişim alanından beslenen halkla
ilişkiler disiplinine de yeni olanaklar sunar. Bu bağlamda halkla ilişkiler
uygulamalarının vazgeçilmezi haline gelen iletişim teknolojilerinden en
önemlileri şöyle sıralanabilir: E-posta, haber grupları, telekonferanslar gibi
sayısız iletişim kanalı sunan bilgisayar, internet, web siteleri ve kurum içi
iletişimde büyük önem taşıyan intranet.
Halkla ilişkiler mesleğinin kullandığı diğer araç ve
yöntemlerden bazılarını şöyle sıralayabiliriz: Yarışmalar, festivaller,
törenler, fuarlar ve sergiler, sponsorluk etkinlikleri. Ayrıca kuruluşların
organize ettiği konserler, törenler, geziler, kokteyl, yemek, eğlence, özel
gün, kongre, panel, çizgi film ve kapalı devre televizyon yayınları gibi
çeşitli araçlardan da yararlanılabilir.
Bu iletişim araçlarından hangisinin ne zaman kullanılacağı
ise, halkla ilişkiler uzmanının bilgi, beceri ve deneyimine bağlıdır. Doğru
seçim, etkinliği artırır ve halkla ilişkiler kampanyasını olumlu yönde
destekler.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder